بذر چیست؟

از نظر تعاریف کشاورزی، هر واحد از بافت های یک گیاه که بتواند زمینه های رشد و ظهور یک گیاه جدید را ایجاد نماید به منزله ی  یک بذر قلمداد می شود. از آنجایی که تکثیر گیاهان بنابر ویژگی های بتانیکی، با روش های خاص و با کمک گرفتن از برخی اندام های گیاهان انجام می گیرد، پس می توان سایر قسمت های پدید آورنده یک گیاه را نیز بذر نامید.  

برای شناسایی یک بذر خوب 4 ویژگی می توان در نظر گرفت.

 1. سلامت بذر: بخش های مختلف تشکیل دهنده بذر برای جوانه زدن و تولید محصول باید از سلامت کافی برخوردار باشد.

الف) عاری از بیماری ها و ویروس ها

ب) دارای رطوبت مناسب 

ج ) رنگ و بوی متناسب با رقم و گیاه

2. بلوغ بذر: برخی از بذور برای رسیدن به بلوغ نیاز به طی شدن زمان دارند که اگر این زمان طی نشود قدرت جوانه زنی کاهش پیدا می کند. 

الف) قوه نامیه بذر

ب) قدرت نامیه بذر 

ج) قدرت رویش بذر

د) ارزش مصرفی بذر

3. اندازه بذر: بذرهای خوب و با کیفیت، از نظر اندازه، یکنواخت و دارای اندازه کامل خود هستند.

4. وزن بذر: اغلب مشاهده می شود که بذرهای ریز و ضعیف در مجموعه ای از بذر مشخص، دارای قوه نامیه کمتری هستند و بوته های ضعیف محصول کمتری تولید می کنند. 

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، میدان کودک، کوچه کودک، پلاک 7، واحد 3

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد