نیتروژن به تولید برگ ها و ساقه های سبز کمک می کند، فسفر به رشد ریشه کمک می کند و پتاسیم به گیاه کمک می کند تا در برابر استرس ناشی از گرما یا سرما مقاومت کند.

یک کود همه منظوره خوب شامل  NPK  (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) خواهد بود. این نوع کود برای اکثر گیاهان و انواع خاک ها به خوبی جواب می دهد.  

اگر پس از آزمایش خاک مشخص شد که خاک شما شنی است،  از کودی استفاده کنید که فسفر بیشتر و همچنین مقدار NPK بالاتری دارد، زیرا خاک های شنی مواد مغذی را به خوبی نگه نمی دارند و اغلب به نیتروژن بیشتری نسبت به خاک رس نیاز دارند.  بافت خاک در نگهداری میزان عناصر در محیط ریشه  اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر گل یا درختان میوه می کارید، بهتر است از کود های با رهایش کندتر استفاده کنید که هنگام استفاده در کنار کودهای آلی مقداری مواد مغذی اضافی را  برای گیاه فراهم کرد و همچنین میزان رطوبت را در اطراف ریشه بالا نگه میدارد.

کودها انواع مختلفی دارند و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. به عنوان مثال، کودهای مایع به سرعت عمل می کنند،ذکودهای پلت شده به طور یکنواخت راحت تر اعمال می شوند، اما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا مواد مغذی برای گیاهان در دسترس قرار گیرند. 

کودهای آلی مانند کودهای کمپوست شده و کنجاله یونجه می توانند مفید باشند، اما برای اینکه خوب عمل کنند به زمان نیاز دارند تا تجزیه شوند. 

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع کود ممکن است برای باغ شما بهترین باشد، مهم است که نوع گیاهانی دارید و نیازهای آنها در این مرحله از زندگی آنها چیست. روش های متعددی برای رساندن مواد مغذی به گیاهان شما وجود دارد. بسیاری از باغداران از انواع کودها و استراتژی ها در باغ های خود استفاده می کنند.

 درک اینکه گیاهان شما به چه مواد مغذی نیاز دارند هنگام انتخاب کود بسیار مهم است. گیاهان برای شکوفایی به مواد مغذی نیاز دارند که آنها را از طریق سیستم ریشه خود از خاک بدست می آورند.

کودها گیاهان را با مواد مغذی اصلی (نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین عناصر جزئی حیاتی) تغذیه می کنند. قابلیت تولید خاک با هر برداشت کاهش می یابد مگر اینکه مواد غذایی تکمیل شوند. 

انواع کودها:

به طور کلی دو نوع کود متداول وجود دارد. آنها شامل کودهای آلی و غیر آلی هستند.

1. کودهای آلی

کودهای آلی از مواد طبیعی مانند کود دامی، کمپوست و پیت ماس ساخته می شوند. کودهای آلی عموماً سازگار با  محیط زیست هستند، اما نسبت به کودهای غیر آلی کندتر عمل می‌کنند و می‌توانند هزینه بیشتری داشته باشند. برخی از کودهای آلی دارای خواص ویژه ای هستند که به خاک و بهبود ساختار آن در طول زمان کمک می کند.

کودهای آلی از منابع گیاهی یا حیوانی به دست می آیند. آنها از طریق تجزیه مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کنند. متداول ترین کود آلی مواد کمپوست از منابع حیوانی (مانند کود یا بستر مرغ کمپوست شده) است. این نوع کود به حفظ رطوبت در خاک کمک می کند و مواد مغذی ضروری را به آن اضافه می کند.

همچنین زیستگاهی برای حشرات مفیدی مانند کرم‌های خاکی فراهم می‌کند که خاک را هوادهی می‌کنند و ظرفیت زهکشی آن را با پایین آوردن گیاهان ریشه‌دار از لایه سطحی خاک به لایه زیرین، جایی که ریشه اکثر گیاهان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، بهبود می‌بخشند.

کودهای آلی معمولاً نسبت به کودهای مصنوعی دوستدار محیط زیست هستند زیرا مانند مواد شیمیایی خاک یا آب های زیرزمینی را آلوده نمی کنند. با این حال، تمام کودها در صورت استفاده نادرست می توانند برای گیاهان شما مضر باشند - شما باید بدانید که چه مقدار کود باید استفاده کنید و همچنین زمان و نحوه استفاده از آن را بدانید.

2. کودهای غیر آلی

اینها از مواد شیمیایی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P)،  پتاسیم (K)   و  ........ساخته می شوند. این مواد شیمیایی را می توان در بسیاری از ترکیبات مختلف برای مطابقت با نیازهای غذایی گیاهان یافت. کودهای غیر آلی می توانند بسیار موثر باشند، اما برخی از مردم نگران استفاده از آنها هستند زیرا ممکن است به منابع آب محلی سرازیر شوند یا به ارگانیسم های خاک مانند کرم های خاکی آسیب برسانند.

کودهای غیر آلی اغلب هنگام کاشت گیاهان یا بذرهای جدید در خاک استفاده می شوند زیرا به گیاهان کمک می کنند تا به سرعت رشد کرده و میزان عملکرد کمی و کیفی را در یگیاهان افزایش  دهد.

به عنوان مثال، اگر یک باغ ااحداث می کنید، ممکن است بخواهید از کودهای شیمیایی استفاده کنید تا زمانی که گیاهان شما به اندازه کافی بزرگ شوند که از کودهای آلی استفاده کنند. از کودهای غیر آلی می توان به عنوان مکمل غذایی می توان  استفاده کرد. کودهای شیمیایی اغلب فاقد هرگونه ماده آلی هستند و برای تمامی گیاهان قابل استفاده هستند.

استفاده از آنها آسان است و اکثر در آب محلول می باشند. احتمال سوزاندگی ریشه نسبت به کودهای آلی کمتر است  و این ویژگی  مصرف آنها را برای گیاهان ظریف مانند نهال و گیاهان آپارتمانی مناسب می کند.

 

 

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد