بهترین زمان استفاده از کود پاییزه

فصل پاییز زمان مناسبی برای رشد و گسترش ریشه درختان محسوب می شود، از این رو تامین مواد مغذی خاک تحت کشت در این فصل بسیار اهمیت دارد.لازم به ذکر است که قبل از مصرف هر نوع کود برای درختان باید آزمایش خاک  انجام شود. براساس نتیجه آزمون می توان مقدار کود مصرفی را مشخص کرد.اگر قصد مصرف کود پاییزه برای درختان میوه خود را دارید باید آن را در زمان مناسب نیز مصرف کنید. بنابراین باید بدانید که بهترین زمان استفاده از کود پاییزی درختان حدود یک ماه پیش از برداشت محصول و قبل از ریختن برگ درختان است. حتما 2 روز قبل از کوددهی پاییزه باید خاک را آبیاری کرد. علاوه بر این توصیه می شود که کود پاییزه را در زمان عصر استفاده کنید، چرا که در این زمان مقدار جذب مواد مغذی مورد نیاز درختان بیشتر خواهد بود.

در ارتباط با کوددهی پاییزه بایستی خاطر نشان کرد پس از آنکه برگ های درختان شروع به ریزش کرد باید کوددهی را متوقف کرد. همچنین در پایان فصل بهتر است که از چالکود پاییزه استفاده شود، به دلیل اینکه به افزایش رشد و گسترش ریشه درختان میوه کمک زیادی خواهد کرد.

انواع کودهای حیوانی

برای بهبود بافت خاک زمین و بر طرف کردن نیازها و کمبودهای آن، می توان از انواع این کودها برای کوددهی در پاییز استفاده کرد. یکی از بهترین آن ها کودهای حیوانی هستند که از فضولات حیوانات و پرندگان درست می شوند. به دلیل تغذیه ای که آن ها دارند فضولاتشان نیز حاوی مواد مورد نیاز برای رشد گیاهان است. این کودها را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که عبارتند از:

کود مرغی

کودهای مرغی بهترین منبع پتاسیم هستند. به همین دلیل نیز برای کودهایی که نیاز اساسی به عناصر میکرو مخصوصا پتاسیم دارند بسیار مناسب هستند. علاوه بر این میزان فسفر و نیتروژن کودهای مرغی نیز بسیار زیاد است. همچنین مقدار زیادی آهک و منیزیم نیز درون خود جای داده است.

کودهای گوسفندی

در میان سایر کودهای حیوانی، کودهای گوسفندی بیشتر برای فصل های سرد سال مناسب هستند. چرا که به دلیل اینکه به سرعت جذب شده و اطراف ریشه را احاطه می کنند، به کودهای گرم معروف شده اند در نتیجه نیز آسیب های گیاهی را در برابر هوای سرد کمتر می کنند. به همین دلیل بهترین کود در زمان کوددهی پاییزه درختان میوه، گردو، مرکبات و سایر گیاهان است.

کودهای گاوی

کودهای گاوی نیز مانند کودهای گوسفندی سرشار از پتاسیم، نیتروژن و فسفر هستند. به همین دلیل نیز در ترکیبات کوده پاییزه بسیار مهم هستند. با این تفاوت که کودهای گاوی برای خاک های شور و سنگین بهتر هستند. البته میزان عناصر مفید در کود گوسفندی نیز بیشتر از کودهای گاوی است.

 

کوددهی در پاییز با انواع کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی نیز جزء دسته دیگری از مواد غذایی مهم برای گیاهان هستند که انواع مختلفی دارند. برخی از آن ها برای کوددهی فصول سرد مانند پاییز و زمستان که گیاهان و درختان در حال استراحت هستند بسیار مفیدند. استفاده از این دسته از کودها باید بر اساس آزمایش خاک کشاورزی باشد. به طور کل مهمترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

کودهای کلات آهن

از مهمترین کودهایی که باید در برنامه کوددهی در پاییز در نظر گرفته شود، کودهای کلات آهن است. همانطور که می دانیم آهن برای رشد گیاهان بسیار مهم و ضروری است. در واقع آهن برای افزایش عملیات فتوسنتز و رشد بیشتر آنزیم های گیاهی و تشکیل پروتوئین در آن ها نقش بسیار مهمی دارد. همچنین با افزایش سطح کلروفیل در گیاهان باعث رشد گلدهی و جوانه زنی در آن ها می شود.کودهای کلات آهن حاوی مقادیر مورد نیاز آهن قابل جذب برای گیاهان است.

کودهای حاوی مس

از آنجایی که مس نیز یکی از مواد مورد نیاز برای مقاومت گیاهان و درختان در فصول سرد سال و هنگام خواب زمستانی است، کودهای کلات مس نیز از جمله کودهایی است که باید در برنامه کوددهی در فصل پاییز به آن ها توجه خاصی شود. این ماده باعث افزایش قدرت گیاهان برای مقاومت در برابر سرما و یخ زدگی در روزهای بسیار سرد سال می شود. علاوه بر این کمبود مس خاک را نیز برای کاشت گیاه و رشد میوه درختان بر طرف می کند.

هیومیک اسید

یکی از کودهای شیمیایی مفید برای کوددهی درختان و گیاهان در فصل پاییز، هیومیک اسید یا اسید هیومیک است. این ماده آلی یکی از بهترین مواد برای اصلاح خاک کشاورزی و کمک به استقامت گیاهان در برابر سرما، گرما و تغییرات زیاد جوی است که همراه با سایر کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده باعث تهویه بهتر خاک شده و رشد جوانه زنی و به ریشه زایی گیاهان کمک می کند. همچنین هیومیک اسید باعث افزایش جذب عناصر میکرو یا ریز مغذی و عناصر ماکرو در خاک توسط ریشه ها می شود.

انوع کودهای زیستی

کودهای زیستی یا بیولوژیک بی ضررترین کودهایی هستند که برای تقویت گیاهان به خاک داده می شوند. این کودها کمترین آسیب را به محیط زیست و بافت خاک و آب وارد می کنند. چرا که اغلب مانند کودهای ورمی کومپوست و خاک برگ طبیعی هستند و از مواد شیمیایی ساخته نشده اند. علاوه بر این استفاده از این کودها در زمان کوددهی در پاییز بسیار کم هزینه تر از کودهای دیگر است. این کودها در واقع بقایای همان موجودات زنده درون خاک هستند که به طور معمول باعث تقویت گیاهان و درختان می شوند. این موجودات شامل کرم ها و سایر موجودات زنده درون خاک، باکتری ها و میکروب های درون خاک و حتی برخی از جلبک های هستند که برای زیست جانداران مفیدند. مهمترین این کودها عبارتند از:

  • کودهای زیستی جلبکی
  • کودهای زیستی قارچی یا میکوریزا
  • کودهای زیستی باکتریایی ( ریزوبیوم، ازتوباکتر، آزوسپریلیوم )
  • ریز اندامگان کارآ
  • کودهای زیستی اکتینومیست ها یا فرانکیا

 

بهترین شیوه برای کوددهی در پاییز

از کودهای مختلف می توان به عنوان پودری، محلول در آب و به صورت محلول پاشی یا به صورت چالکود استفاده کرد. اما بهترین روش کوددهی در پاییز و زمستان و برای آماده کردن زمین برای کشت ساده یا آماده سازی درختان و گیاهان جهت باردهی در فصل بهار و تابستان، بهترین روش چالکود کردن است. این روش به دلیل نوع کودهایی که در این زمان به خاک اضافه می شود و همچنین کم بودن نیاز زمین به آب، بهترین روش محسوب می شود. اما اگر محصول را برداشت کرده و مشغول آماده کردن و شخم زدن آن برای کاشت محصول جدید هستید می توانید از پاشیدن کودهای پودری قبل از شخم استفاده کنید.

منبع:javaneban

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد