الف) چند تا از مهمترین بیماری درختان میوه هسته دار

شامل:

  • شانکرباکتریایی
  • لکه سیاه
  • پیچ خوردگی برگ هلو
  • لکه غربالی
  • زنگ میوه
  • پوسیدگی قهوه ایی

۱) بیماری شانکر باکتریایی (Bacterial canker)

شانکر باکتریایی به عنوان بیماری درختان سیاه ریشه و مسری شناخته می شود. عموما در هوای مرطوب گسترش یافته و فصل شیوع آن در بهار و تابستان است. بیماری شانکر برگ، شاخه، تنه و میوه گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم برگ ابتدا به صورت لکه های نامنظم قهوه ای ظاهر می شود که در نهایت باعث ریزش آن ها می شود. ضایعات میوه شامل ضایعات کوچک، قهوه ای رنگ و کمی فرورفته روی میوه های نابالغ است.

۲) بیماری لکه باکتریایی (Bacterial spot)

بیماری لکه باکتریایی یا لکه سیاه، بیماری میوه هسته دار از نوع باکتریایی بوده و در هوای گرم و مرطوب گسترش می یابد. علائم این بیماری شامل لکه هایی بر روی میوه و برگ می شود. در فصل بهار و تابستان شیوع بیشتری دارد. برگ ابتدا به صورت لکه های کناری زرد متمایل به سبز، ظاهر می شود. هنگامی که لکه ها خشک شوند، مرکز آن ریزش می کند. عفونت شدید لکه بر روی برگ می تواند باعث حذف زودرس برگ شود. برگ‌زدایی شدید می‌تواند باعث کاهش اندازه میوه، آفتاب سوختگی و ترک خوردن آن شود.

 

۳) پیچ خوردگی برگ هلو (Leaf curl)

این یک بیماری قارچی است که هلو، شلیل و زردآلو را مبتلا می کند. پیچ خوردگی برگ هلو به عنوان آفات درخت هلو شناخته می شود. علائم این بیماری به وضوح قابل مشاهده است، زیرا برگ ها برآمده، پیچ خورده و تغییر شکل می دهند و به رنگ قرمز یا بنفش در می آیند. برگ ها هنگام خارج شدن از جوانه های جدید آلوده می شوند. پیچ خوردگی برگ هلو، نوعی بیماری میوه هسته دار است، در فصل بهار و اوایل تابستان شیوع بیشتری دارد.

 

۴) بیماری لکه غربالی (Shot hole)

این بیماری درختان سیاه ریشه، در شرایط مرطوب به ویژه در بهار و تابستان شیوع بیشتری پیدا می کند. در این بیماری، برگ ابتدا به صورت لکه های مایل به قرمز ظاهر می شود و سپس مرکز لکه به رنگ قهوه ای مایل به زرد در می آید و در نهایت می ریزد و سوراخ ایجاد می کند. جوانه های آلوده، سیاه شده و میوه دارای ضایعات رنگی مشابه برگ ها خواهد بود. عفونت های شدید باعث ریزش برگ ها در شروع بیماری می شود. عفونت گسترده نیز با رشد میوه شروع به تأثیرگذاری کرده و باعث ایجاد لکه‌های گال‌دار و زبری می‌شود که در بالای میوه متمرکز شده‌اند. این لکه ها ممکن است پوسته پوسته شوند و لکه‌های خشن باقی بمانند.

 

۵) بیماری زنگ درختان میوه هسته دار و مبارزه با آن(Rust of stone fruit)

زنگ، یک بیماری درختان سیاه ریشه با  عامل قارچی است. در هوای مرطوب گسترش یافته و در صورت کنترل نشدن می تواند باعث ریزش زودرس برگ ها شود. در فصل بهار و تابستان شیوع بیشتری دارد، به برگ، شاخه و میوه آسیب جدی وارد می کند. زنگ باعث ایجاد لکه‌های زاویه‌دار زرد عمیق به عرض حدود ۲ میلی‌متر در بالای برگ‌ها و توده‌ای از هاگ‌های پودری قرمز زنگ در مقابل لکه‌های سطح زیرین برگ می‌شود. در عفونت‌های شدید برگ‌ها به‌طور زودرس می‌ریزند و تولید میوه را کاهش می‌دهند.

 

۶) بیماری  پوسیدگی قهوه ای (Blossom Blight)

آلو و سایر میوه های هسته دار ممکن است مورد حمله پوسیدگی قهوه ای قرار گیرند. نوعی از بیماری که موجب پژمردگی شکوفه های گل قهوه ای، شده و روی گیاه باقی می ماند. میوه‌هایی که رشد می‌کنند قهوه‌ای می‌شوند یا دارای لکه‌های برنزه‌ای هستند که ممکن است به مرور زمان فرورفته به نظر برسند. پوسیدگی قهوه ای یکی از آفات درختان میوه هسته دار از نوع قارچی است که توسط Monilinia laxa ایجاد می شود. ممکن است در فصول مرطوب باعث آسیب جدی به میوه شود.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد