تغذیه و کوددهی درختان سیب 7 مرحله اصلی و مهم دارد:

مرحله اول:  چالکود زمستانه

 

بهترین روش کود دهی در باغات استفاده از روش چالکود می باشد که به شیوه های زیر صورت می گیرد .

چالکود یک نوع کوددهی در عمق خاک و نزدیک به ریشه است که بیشترین عناصری که برای رشد و نمو گیاه ضروری است در آن استفاده می شوند و معمولاً درصد عناصر موجود در ترکیب چالکود  پایین تر از مقداری است که در فصول فعالیت درخت مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات یک چالکود خوب و موثرعموما شامل این موارد می باشد:  کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست بهمراه گوگرد گرانوله و کودهای ماکرو (اوره و فسفات و پتاس) که بهتر است با هیومیک اسید گرانول و یا پودری هم ترکیب شود.

مرحله دوم: قبل از گلدهی

در این زمان یعنی  مرحله تورم جوانه ها و قبل از گلدهی باید از کود های فروت ست استفاده کرد، این کودها حاوی ترکیبات مناسبی از عناصر ازت، روی، بور هستند که بعد از استفاده از آن ها، عناصر غذایی مورد نیاز برای سال آینده در درخت ذخیره می شود و درخت  را برای ورود به فصل زیستی جدید آماده می کند. این عناصر به بهبود و افزایش گل‌دهی و تبدیل بیشتر گل به میوه کمک نموده و کیفیت بهتر محصول را به دنبال دارد. استفاده از این ترکیب در شروع فصل رویش و هنگام تورم جوانه‌ها موجب افزایش انرژی گیاه، جلوگیری از ریزش گل و تشکیل میوه‌های سالم می‌گردد.همینطور استفاده از کودهای حاوی هیومیک اسید در این مرحله به رشد ریشه و جذب بهتر عناصر غذایی از خاک برای انجام فعالیت های درخت کمک بسیار زیادی میکند.

مرحله سوم: بعد از ریزش گلبرگ ها

زمانی که گلبرگ ها ریزش پیدا می کنند برای اینکه شرایط مساعدی برای میوه دهی ایجاد شود از کودهایی که حاوی ازت، فسفر و پتاسیم و همینطور ریزمغذی ها هستند استفاده می شود. در این مرحله می توان از کودهای کامل ماکرو و میکرو به تناوب استفاده کرد.
 
مرحله چهارم: تشکیل میوه

در این مرحله به منظور تامین افزایش سایز میوه و جلوگیری از ترک خوردگی میوه  از محلولپاشی کودهای کلسیم بالا استفاده می شود و بهتر است دو تا سه بار بسته به زمان برداشت میوه تا قبل از برداشت انجام شود.

مرحله پنجم: فندقی شدن

 مرحله فندقی شدن میوه  زمان مناسبی برای استفاده از کودهای پتاسیم است. برای افزایش رشد و درشتی میوه درختان باید میزان قندهای داخل میوه افزایش یابد و در کنار آن، آب کافی در اختیار گیاه قرار دهد از مهم‌ترین عناصری که باعث انتقال مواد قندی و تجمع آنها در سلول‌های هدف می‌شود، عنصر پتاسیم است.

مرحله ششم: گردویی شدن

 

در این مرحله پتاسیم نقش قابل توجهی در درشت کردن و افزایش طول دوره انبـاردار ي، بازارپسـند ي و ارزش اقتصـادي میوه ها دارد بنابراین در زمان گردویی شدن میتوان پتاسیم را از طریق محلولپاشی و یا آبیاری مصرف کرد  و ان را هر 30 تا 45 روز یکبار نیز تکرار کرد.

مرحله هفتم: زمان رنگ گیری و قبل از برداشت میوه

دو عنصری که نقش مهمی در رنگ گیری میوه به ویژه در مورد سیب های قرمز دارند آهن و پتاسیم هستند. بهترین زمان برای استفاده از کودهای مخصوص رنگ گیری در درختان سیب حدودا از یک ماه مانده به زمان برداشت شروع و تا 10 روز قبل از برداشت نیز قابل استفاده است.

 

 
این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد