بیماري ها، آفات و عارضه هاي نوظهور، تهدیدي جدي براي مناطق کشت مرکبات هستند.

عارضه ي زوال یکی از همین مشکلات نوظهور است که به ویژه در دو سال گذشته در بخش هایی از جنوب استان فارس گزارش شده است.

این عارضه، موجب خشک شدن کامل درخت یا بخـش هـایی از آن می شود. به منظور بررسی مهمترین عوامل غیر زنده مؤثر بر وقوع عارضه ي زوال مرکبات، تعداد 64 باغ مرکبات در جنوب استان فارس مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی ها از اسفند ماه 1396 تا آبان ماه 1397 صورت پذیرفت. میانگین سن درختان، میانگین دماي هوا، وجود و یا عدم وجود سایه انداز، مقدار نسبت جذب سدیم مصرف کودهاي ضد شوري، درصد رس و نوع بافت خاك مورد سنجش قرار گرفت.

به منظور تعیین روابط بین متغیرها و درصد وقوع زوال، تجزیه و تحلیل هاي آماري چند متغیره شامل تحلیل عاملی، همبستگی، تحلیل خوش هاي و تحلیل مسیر انجام شد. بر اسـاس نتـایج تحلیل عاملی، چهار عامل اول، در مجموع 80/53 درصد از کل تغییرات را توجیه کردند. خصوصیات فیزیکی خاك، 26/37 درصـد و تبخیـر و تجمـع تدریجی املاح، 23/95 درصد از واریانس کل را توجیه نمودند.

همبستگی معنی داري بین زوال و میانگین سن درخت، زوال و درصد رس، زوال و وجود سایهانداز، مشاهده شد. تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرها را بر میزان وقوع زوال مشخص نمود. به طور کلی مشخص شد که زوال، یک عارضه فیزیولوژیکی چند متغیره است که با انجام برخی از عملیات مدیریت باغ میتوان تا حدود زیادي آن را کنترل نمود.

منبع باقریان و همکاران، 1399

منبع عکس:  سورنا

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد