چرا کود میدیم اما نتیجه نمیگیریم؟ این سوال یکی از پر تکرار ترین سوالاتی است که همیشه باغداران و کشاورزان از کارشناسان ما سوال میکنند. ما در این مقاله به بررسی علت ها میپردازیم و راه های مناسب برای بهترین بهره وری از کود ها را اعلام میکنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. 

زمان استفاده از کود:

یکی از فاکتورها، زمان مصرف کود است. هر کودی با درصد مختلف برای یک بازه زمانی است. بعضی از کودها مانند هیومیک اسید را می توان در تمام طول رشد استفاده کرد. برای مثال در زمان گلدهی نمی توان از کودهای با ازت بالا استفاده کرد زیرا گیاه را از فاز گلدهی خارج و به سمت رشد رویشی سوق میدهد. 

آهکی بودن زمین:

اگر از بهترین و گرون ترین کودها نیز استفاده شود اما زمین پی اچ قلیایی داشته باشد اثری دیده نمی شود. در زمین های آهکی ابتدا باید اقدام به کاهش پی اچ کرده سپس کوددهی کرد. یکی از  روش ها برای افزایش جذب استفاده از کودهای اسید هیومیک می باشد. 

پی اچ آب:

جذب از طریق محلولپاشی سریع و آسان انجام می گیرد اما در بعضی موارد اثری نمیبینیم. در این مواقع پی اچ بالای آب موجب عدم اثر گذاری درست کود می شود. در سمپاشی هم این مورد وجود دارد. 

 

دوز مصرفی کودها:

استفاده از کودها با مقدار نادرست باعث عدم تاثیر می شود. بهترین راه برای مطلع شدن از مقدار مصرف مشاوره کارشناس است. دوز مصرفی هر کود با کود دیگر متفاوت است و دوز مصرف مساوی برای تمامی کودها وجود ندارد. 

کیفیت نامناسب کودها:

یکی دیگر از علت های نتیجه نگرفتن استفاده از کودهای بی کیفیت است که با قیمت پایین در بازار زیاد است. کوددهی بسیار مهم است و قیمت پایین ملاک خرید کود نیست. زیرا می تواند اثر منفی بگذارد. یکی از علت ها وجود عناصر سمی مانند کلر و سدیم در ترکیبات کود است که موجب سمیت خاک می شود. 

انتظار بیش از حد از کود:

کود معجزه نمیکند. نباید با یکبار کوددهی انتظار داشت درخت یا گیاه رشد چند برابری داشته باشد. کوددهی اگر در زمان مناسب با مقدار مناسب استفاده شود حتما اثر خواهد داشت. 

 

شرکت کلاته صنعت پارس دامون 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد