برنامه کامل باغات مرکبات

بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری بعد از یک فصل زراعی به یک میزان برداشت خاصی خواهد رسید اما مهم صِرف کشاورزی طبق عادت نیست، مهم میزان برداشت شماست.

شما می توانید با رعایت یک برنامه غذایی، جزو کشاورزانی باشید که برداشت خودشان را به دو و یا سه برابر رسانده اند و این نکته را هرگز فراموش نکنید که اکثر هزینه ها در کشاورزی معمولی و پولساز مشترک و یکی هستند مثل هزینه های اجاره ، سم، بذر، کارگر، آب و ...

اما یک هزینه تغذیه متفاوت و متغییراست که با این هزینه می توانید برداشت خودتان را به دو و یا سه برابر برسانید.

مرکبات از مهمترین محصولات مناطق نیمه گرمسیری می باشند که برای افزایش عملکرد و باردهی مناسب، نیاز به برنامه غذایی اصولی دارند. در تغذیه صحیح مرکبات هر عنصر باید در زمان مناسب و به اندازه کافی باید در اختیار گیاه قرار بگیرد بنابراین باغدار با شناخت عناصر غذایی مورد نیاز گیاه نقش بسزایی در مدیریت باغ خواهد داشت.

از مهمترین روشها برای بررسی حاصلخیزی خاک و انجام توصیه کودی آزمون خاک و آزمون برگ است.

آزمون خاک نشان دهنده بخش قابل استفاده عناصر غذایی در خاک را برای مرکبات نشان می دهد در حالیکه آزمون برگ نشان دهنده میزان برداشت درخت از خاک است.

چالکود

یک نوع روش کوددهی در باغات است وراهکاری مناسب جهت جبران کمبود کودی درختان می باشد. در این روش نزدیک ریشه درخت چاله هایی حفر می کنند و آنها را با مخلوط کودهای آلی و شیمیایی پر می کنند. چالکود مزایای فراوانی برای درخت دارد و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها افزایش یابد.

اگر بخواهیم بصورت عمومی در چالکود برای یک درخت بارده توصیه به استفاده از کود داشته باشیم  برای هردرخت در فصل زمستان 100 گرم پتاس+50 گرم کود سفید+200 گرم فسفات+50 گرم آهن+کود حیوانی (تغییر درصد ها بستگی به آزمایش خاک دارد) استفاده می شود.  کود حیوانی به میزان حداقل 5 کیلو با کودهای شیمیایی مخلوط و در چالکود ریخته شود.(تغییر درصدها بستگی به جواب آزمایش خاک دارد).

زمان تورم جوانه ها:

با توجه به متفاوت بودن فیزیولوژی گلدهی مرکبات، نسبت به سیاه ریشه ها محلولپاشی کودهای فروت ست در مرکبات در زمان بعد از برداشت انجام نمی شود و بهترین زمان در زمان تورم جوانه ها می باشد.

 

بعد از ریزش گلبرگها

در این مرحله از کودهای هیومیکی و NPK تعادلی و عناصر ریزمغذی برای تقویت، افزایش رشد و تشکیل میوه های با کیفیت استفاده میشود.

 

زمان تشکیل میوه

 در این زمان استفاده از کلسیم با افزایش تقسیمات سلولی، افزایش مقاومت دیواره های سلولی و بهبود کیفیت پوست میوه بیشترین اثرگذاری را دارد وباعث جلوگیری از ترک خوردگی پوست میوه در مراحل بلوغ می شود.

زمان فندقی شدن میوه:

استفاده از عناصر ریزمغذی مثل آهن( کلروفیل سازی و افزایش فتو سنتز)، روی ( باعث افزایش آب میوه) و منگنز( افزایش مواد جامد محلول در آب میوه ) بصورت محلولپاشی در این مرحله توصیه می شود.

گردویی شدن میوه:

پتاسیم برای رشد و بزرگ شدن سلول در این مرحله ضروریست.در بیشتر موارد، تجمع یون پتاسیم در سلول، پتانسیل اسمزی لازم را برای رشد و بزرگ شدن سلول را فراهم می کند.

 

قبل از رنگ گیری

کود راپینر آکوافر یا کود گرینر

یک ماه قبل از برداشت:

استفاده از کود کلسیم (پاور پلاس، آکوافر) و کود پتاسیم با فاصله 10 روز از یکدیگر باعث افزایش کیفیت و سایز محصول و افزایش انبارمانی محصول میشود.

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد