برنامه تغذیه کلزا

تغذیه کلزا

بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری با صرف هزینه های متعدد و زحمات بسیار زیاد و تحمل رنج و مرارت های کاشت ، داشت ، برداشت و عبور از بلایای طبیعی و نوسانات بازار و گذاشتن وقت و عمر خود طی یک فصل زراعی نهایتا به یک برداشت خاصی خواهد رسید اما هدف شما کشاورزی کردن طبق عادت نیست بلکه هدف مهم و نهایی شما، رسیدن به بالاترین میزان برداشت محصول می باشد که هزینه های سنگین شما را پوشش داده و یک سود قابل توجهی نیز برای شما مانده باشد لذا برای رسیدن به این میزان برداشت، می بایست برنامه غذایی مناسبی داشته باشید تا بتوانید جزو کشاورزانی باشید که برداشت محصولشان را به دو برابر رسانده اند.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که اکثر هزینه ها در کشاورزی معمولی و کشاورزی پولساز مشترک و یکسان هستند مثل هزینه های اولیه اجاره ، سم، بذر، کود، آب، کارگر و ...

اما تنها یک هزینه متفاوت و متغییراست و آن هزینه تغذیه است که با این هزینه می توانید برداشت خودتان را به دو برابر افزایش دهید.

پس با داشتن یک برنامه مناسب و دانستن مراحل مختلف رشد کلزا و شناخت نیازهای هر مرحله از رشد آن، میتوانید برداشت خودتان را براحتی افزایش دهید.

مقدمه:

گیاه کلزا از لحاظ تولید روغن، اثرات مفید در تناوب با محصولات زراعی، قابلیت گسترش در طیف وسیعی از خاک ها (از خاک های شنی تا خاک های آهکی و رسی) بسیار مورد توجه است روغن آن سرشار از پروتئین است. این روغن، تنها روغن خوراکی می باشد که دارای اسیدهای چرب گوگرددار است.

حاصلخیزي خاك و تامین عناصر مورد نیاز کلزا تاثیر زیادي بر تولید دانه و عملکرد کمی و کیفی آن دارد.

لذا قبل از کاشت کلزا لازم است از مزرعه آزمون خاک گرفته شود و کودهای مورد نیاز خاک در زمان قبل از کاشت و یا به اصطلاح زیر شخم براساس آزمون خاک تجویز و مصرف شود که عموما از کودهای اوره ، فسفات ، پتاسیم ، گوگرد جامد و کودهای دامی پوسیده و یا کود مرغی استفاده می شود.

استفاده از هر نوع کود به هر میزان، فقط با توجه به آزمون خاک توصیه می شود زیرا این احتمال وجود دارد که خاک شما بطور مثال اصلا نیاز به کود فسفات نداشته باشد و یا کمتر از میزان مصرف شما نیاز داشته باشد در حالی است که شما از یک طرف هزینه سنگینی برای مصرف آن کود پرداخت کرده اید و از طرف دیگر بجای تقویت خاک، باعث مسمویت خاک هم شده اید.

پس با یک آزمون خاک این مشکلات را براحتی رفع  و هزینه های خودتان را نیز به شدت کاهش دهید.

 

در کل مراحل رشدی کلزا به پنج مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول : کوددهی قبل از کاشت یا زیر شخم

کوددهی کلزا به دو قسمت تقسیم میشود: کودهای قبل از کشت یا کودهای پایه که باعث اضافه کردن مواد غذایی به خاک میشوند و مقدار آنها بر اساس آنالیزی که از خاک مزرعه گرفته میشود تعیین میگردد که میتواند شامل کود گرانوله اوره، فسفات ، پتاسیم ، گوگرد جامد و کودهای دامی پوسیده و یا کود مرغی و کودهای زیستی باشند کودهای زیستی به فرآیند جذب کودهای دیگر که استفاده می شود به شدت کمک میکند.

نکته: کلزا مقدار زیادی گوگرد مصرف می کند.لذا بهتر است گوگرد کافی را قبل یا در حین کاشت تهیه کرد. اگر در فصل زراعی قبل از ظهور گل ها کمبود گوگرد مشخص شد  با بکار بردن کودهای گوگردی مایع می توان به عملکرد بهتری دست یافت.

مرحله دوم: کاشت بذر کلزا

بهتر اینست که قبل از کشت، بذرها با ترکیبات محرک رشد یا انواع کودهایی که باعث تسریع در جوانه زنی و رشد بذرها می شوند آغشته شوند تا هم باعث یکنواختی در سبز شدن محصول شوند.

مرحله سوم: 6 تا 8 برگی :

مرحله 6 تا 8 برگی یا روزت دوره ای از رشد بوته ای کلزا می باشد که تا اواخر زمستان ادامه می یابد در طی مرحله روزت گیاه قادر خواهد بود در صورت رعایت تاریخ کشت مناسب تعداد 6 تا 8 برگ ایجاد نموده و ریشه کلزا تا عمق 15سانتیمتری در خاک نفوذ نماید. تغییرات طول روز و دما موجب تشکیل غنچه در وسط روزت میشود. در این مرحله دقت به این نکته ضروری است که در غنچه دهی برگ ها منبع اصلی تأمین غذا هستند، پس محلول پاشی روی برگ ها سریع تر جواب می دهد، در حالیکه قطع برگ ها موجب کاهش شدید عملکرد می شود و با وارد شدن به مرحله گلدهی و ایجاد غلاف از محل پژمردن گلبرگ ها، نقش برگ در تغذیه کمرنگ می شود و حالا دیواره ساقه و غلاف هستند که منبع اصلی غذایی تلقی می شوند.

در این شرایط ضخامت طوقه گیاه که محل ذخیره سازی ترکیبات فتوسنتزی و مواد غذایی است، به 8 میلیمترمی رسد.در این مرحله نیاز گیاه به عناصر ماکرو به ویژه ازت زیاد است و بهتر است از کودهای ان پی کی سه بیست و یا ان پی کی ازت بالا استفاده کنید.

مرحله چهارم: ساقه رفتن و قبل از گلدهی کلزا

استفاده از کودهای ریزمغذی به ویژه روی در این مرحله باعث افزایش کیفیت و بالا بردن عملکرد گیاه و گلدهی بهتر می شود همچنین استفاده از کودهای فسفر بالا در این مرحله باعث می شود تا ذخیره و انتقال انرژی در مرحله گلدهی و گرده افشانی در گیاه به بهترین شکل انجام گیرد. نیاز گیاه کلزا از این مرحله ببعد به پتاسیم بالا میرود که این عنصر تحمل سرما، خشکی و بیماری را برای گیاه بیشتر می کند.

نکته: برای افزایش درصد روغن و افزایش کیفیت آن میتوانید از کودهای گوگردی مایع بصورت آبیاری در این مرحله استفاده کنید.

مرحله پنجم: تشکیل غلاف و رشد دانه کلزا

با توجه به میزان پتاس قابل دسترس موجود در خاك، افزودن سطوح مختلف کود پتاسیم در این مرحله  تاثیر زیادی

در میزان برداشت، افزایش دانه بندی و عملکرد دانه خواهد داشت.

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد