نام بیماری: لکه تلخی

نام انگلیسی: Bitter Pit

نام علمی: Fruit Deformation

 

علائم لکه تلخی 

 

در ابتدا علائم به صورت ظهور نقاط قهوه ای كوچک روی سطح ميوه است كه به مرور زمان اين لکه ها حالت فرو رفته پيدا كرده و تيره می شوند. شيوع آن در قسمت انتهای كاليکس (فرورفتگی كاسه مانند ميوه) شديدتر است. در پوست برداری از محل لکه ها، گوشت ميوه به رنگ قهوه ای، خشک و چوب پنبه ای مشاهده می گردد. اين عارضه معمولا پس از برداشت ميوه مشاهده می گردد اما زمانیكه عارضه شديد باشد، در بعضی از ارقام در ميوه های روی درختان نيز قابل مشاهده است. شدت شيوع عارضه در بعضی از باغات بيشتر است و نحوه مديريت باغ در كاهش شدت عارضه می تواند دخيل باشد.

به طور کلی

  • ظهور نقاط قهوه ای كوچک روی سطح ميوه.
  • به مرور زمان اين لکه ها حالت فرو رفته پيدا كرده و تيره می شوند.
  •  
  • در پوست برداری از محل لکه ها، گوشت ميوه به رنگ قهوه ای، خشک و چوب پنبه ای هستند.

  • این عارضه معمولا پس از برداشت ميوه مشاهده می گردد.

 

علت بروز عارضه لکه تلخی سیب

۱-کمبود عنصر کلسیم

۲-عدم تعادل بین عنصر کلسیم و منیزیوم و پتاسیم

۳-گرده افشانی ضعیف و ناقص که در نهایت سبب تولید بذر کم در سیب شده و آن نیز سبب افزایش که تلخی خواهد شد

۴-وجود نوسانات آبیاری

۵-چیدن میوه ها به صورت نابالغ و قبل از رسیدن آنها

۶-کود دهی های ازت زیادی و آبیاری های بیش از حد که سبب بزرگ شدن غیر نرمال میوه ها خواهد شد

۷-احتمال بروز عارضه لکه تلخی در میوه هایی که روی شاخه های پر رشد و عمودی و پر برگ هستند بسیار بیشتر است از میوه هایی که روی شاخه های افقی و نزدیک تنه درخت می باشند.

۸-همچنین احتمال بروز این عارضه در درختانی که تازه وارد مرحله ی میوه دهی شده اند و نیز درختانی که به علت سال آوری یا هر علت دیگری محصول کمتری تولید کرده اند بسیار بیشتر است از درختان مسنی که محصول زیادی تولید کرده‌اند  و دلیل اصلی آن بر می‌گردد به درشت بودن زیاد میوه هایی که در درختان کم بار هستند.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد