یکی از روش‌های رایج برای تغذیه درختان، استفاده کودها بصورت محلول‌پاشی برگی است. اما باید بدانید که نمی‌توان تمام نیاز غذایی گیاه را با این روش تامین کرد. در مقاله‌ای که قبلا منتشر کردیم به مقایسه محلول پاشی برگی کودها با کودآبیاری پرداخته شده است.

برای افزایش کارایی جذب کودها در روش محلول‌پاشی برگی باید مواردی را در نظر گرفت. در این پست به چند نکته مهم در زمان برگ‌پاشی کودها پرداخته می‌شود.

نکات مهم در محلول پاشی برگی کودها

  • در زمان استفاده از کودها به روش محلول‌پاشی برگی، از آب شور استفاده نکنید. وجود املاح در آب باعث کاهش کارایی جذب و هدررفت کود و در مواردی باعث گیاه سوزی می‌شود.
  • اکثر کودهای زیستی-میکروبی برای استفاده در محیط ریشه فرموله و تولید شده‌اند. بنابراین محلول‌پاشی این کودها تاثیری در کشت شما نخواهد داشت.
  • لانس سمپاش را طوری تنظیم کنید که محلول کودی را بصورت ریزمه‌پاشی روی سطح برگ قرار دهد. احتمال جذب قطرات بسیار ریز بالاتر است و قطرات درشت احتمال جذب کمتری دارند.
  • محلول‌پاشی برگی را در شرایط هوای آرام و با حداقل سرعت باد و در شرایط بدون حضور آفتاب انجام دهید. این‌کار باعث می‌شود محلول کوددی برای روی برگ پاشیده شده و فرصت کافی برای جذب فراهم خواهد شد.
  • بهترین زمان محلول‌پاشی کودها اوایل صبح یا عصر است در این زمان‌ها احتمال تبخیر سریع محلول پایین بوده و کارایی جذب بالاتر است.
  • برگ‌پاشی کودها در شرایط آب و هوای مرطوب باعث افزایش کارایی جذب مواد کودی می‌شود. هوای مرطوب باعث متورم شدن کوتیکول برگ، هیدراته شدن مواد پکتینی و موجب سهولت نفوذ مواد غذایی به داخل گیاه می‌شود.
  • به ترکیب و اختلاط کودها توجه ویژه داشته باشید. استفاده از مواد ناسازگار باعث رسوب آنها و کاهش کارایی جذب خواهد شد.
  • به میزان و دزهای مصرفی توصیه شده روی برچسب کودها توجه داشته باشید. استفاده آنها خارج از مقدار توصیه شده احتمال سوزندگی و اثرات جانبی را افزایش می‌دهد.
  • مصرف کود اوره با غلظت 2 در 1000 به همراه هر کودی باعث افزایش جذب آن کود خواهد شد.
  • زمانی که درخت یا گیاه مورد نظر تشنه است اقدام به محلول پاشی برگی کودها نکنید.  بهتر است این‌کار را چند روز بعد از آبیاری انجام دهید و یا پس از محلول‌پاشی بلافاصله اقدام به آبیاری باغ و مزرعه کنید.
  • مصرف کودهای حاوی کلر را به حداقل برسانید. کلر در کنار سمیت باعث بروز گیاه‌سوزی می‌شود.

 

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس  : تهران ،شهر زیبا ، خیابان کانون ، بلوک ۱۵ ، پلاک ۵

تلفن : 09123786303

ایمیل  : info@parsdamon.com

خلاصه فعالیت شرکت کلاته صنعت پارس دامون

شرکت کلاتـه صنعت پارس دامـون که از گذشتـه بـا واردات محصـولات با کیفیـت اروپایی در خدمت کشاورزی این مرز و بوم بوده است ثمره تبادل دانش تولید نهاده های کشاورزی با اتحـادیه اروپـاست و توانسته محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی با کمـک و همفکـری بنگـاه های پژوهشـی اسپانیــا و تکیــه برتـوان متخصـصیـن کشــاورزی ، شیـمی بـا فرمـولاسیــون منحصر به فرد و تکنـولوژی به روز اروپا به همــراه شریـک اروپـایی خود به عنـوان تولید کننده محصولات با کیفیت و صادرات محور درخدمت کشاورزی کشـور عزیزمان ایــران باشد